De chihuahua als modeverschijnsel (en de gevolgen).

 

Na de Duitse Herder, de Schotse Herdershond ( Collie)en de Dalmatische hond, mag nu ook de Chihuahua zich al enige jaren verheugen in de belangstelling van het grote publiek. Was de populariteit van bovenstaande rassen nog te wijten aan illustere filmhonden met grote namen als Rintintin, Lassie en de schattige Dalmatiërs uit de beroemde Disneyfilm “101 Dalmatiërs” , de chihuahua is voornamelijk bekend geworden bij het grote publiek als een levende modeaccessoire. Onder aanvoering van Paris Hilton, de excentrieke telg van de beroemde hotelmagnaat met dezelfde achternaam, stortte geheel Hollywood, met de rest van de wereld in haar kielzog, zich op de chihuahua. De kortharige chihuahua van Paris, met de inmiddels overbekende naam “Tinkerbell” was niet alleen een levende accessoire die goed paste bij de kleding van haar eigenaresse, ze was zelf ook verworden tot een soort barbiepop op vier poten, gekleed in dure jurkjes, getooid met diamanten en parels en gedragen in een Louis-Vutton tas waarvoor je een aardige middenklasse auto kunt kopen.

Het kon natuurlijk niet uitblijven: iedereen wilde een chihuahua, en dan natuurlijk zo klein mogelijk!

Ook in Nederland greep de chihuahuagekte om zich heen. Grote bedrijven als de Wehkamp en de KPN lieten een chihuahua figureren in hun reclamespots. Wie herinnert zich niet het reclamespotje waarin een op de deurmat slapende witte kortharige chihuahua wordt verpletterd door een dikke postordercatalogus! Chihuahua-eigenaren en o.a. de Dierenbescherming spraken er schande van en de rasvereniging stuurde zelfs een boze brief waarin geëist werd dat het gewraakte spotje van de buis werd gehaald!

Het postorderbedrijf haastte zich uit te leggen dat het om een trucopname ging, en wreef zich intussen stiekem vergenoegd in de handen. De spot bleek enorm veel publiciteit te genereren en was dus een daverend succes! Ook in de langstlopende en populairste soap van Nederland GTST verscheen ooit een chihuahua, geschonken door het vriendje aan zijn verwende rijkeluisvriendinnetje Nina.

In een nationaal roddelblad werd een foto afgedrukt van Barry Hay ( Golden Earring ) met zijn chihuahua met het onderschrift dat hij zelfs een muis zou kunnen uitlaten zonder zijn macho-image schade te berokkenen.

Hoe het met Tinkerbell is afgelopen vraagt u? Zij slijt haar dagen bij moeder Hilton omdat Paris haar heeft afgedankt ten voordele van een andere chihuahua. Een nog kleinere natuurlijk!

 De gevolgen voor het ras.

Evenals de bovengenoemde rassen die ook de twijfelachtige eer hebben gehad om als moderas mateloos populair te zijn geweest, is ook de chihuahua nu tot een object geworden dat bijdraagt aan de status van iemand als persoon. De buren hebben een chihuahua, dan willen wij ook een chihuahua en liever nog twee! Was de langhaar in de mode en hebben we die dus langzamerhand (bijna) allemaal, nu is de korthaar ook mateloos populair en wil dus iedereen een korthaar (erbij).

Fokkers worden plat gebeld en de broodfokkers en handelaren doen goede zaken via internetsites als Marktplaats en Speurders.nl  Tot op de dag van vandaag blijft deze hype aanhouden, waarbij de handel zelfs zover gaat dat er chihuahua look-a-like hondjes tegen spotprijzen uit de voormalige Oostbloklanden worden gehaald die hier voor veel geld worden aangeboden. Helaas worden er door deze hype heel veel stamboomloze hondjes gefokt zonder rekening te houden met voorkomende erfelijke aandoeningen, slechte karaktereigenschappen en afstamming. De kans dat het ras hierdoor ernstige schade zal oplopen is dan ook zeer groot aanwezig. Bij de serieuze fokker ligt de taak om het ras hiertegen te beschermen door nog zorgvuldiger dan anders om te gaan met het ras en door elk gepland nest zeer goed te kijken naar de beide toekomstige ouders van de pups! Helaas is door het zorgvuldige beleid dat de goede fokker hanteert, het voor hem niet mogelijk om zijn pups voor dezelfde prijzen aan te bieden als de handelaar en broodfokker, die zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk pups produceren zonder zich te bekommeren om zaken als stamboom, goede voeding en huisvesting, goede medische verzorging en entingen, en het zoeken naar die ene goede reu voor die ene goede teef!

Denkt u er als toekomstige pupkoper wel aan dat goedkoop meestal duurkoop is.

Een pup voor relatief weinig geld gekocht op een internetsite, kan als het een ernstige erfelijke kwaal blijkt te hebben, alsnog zeer veel geld kosten. Ook is een pup die wordt aangeboden als chihuahua lang altijd niet een raszuivere chihuahua. De rasvereniging gaat er dan ook terecht vanuit dat een stamboomloze chihuahua een bastaard is en hooguit op een chihuahua kan lijken!